logo-BMA

Ontwerpers en makers van schoenen, tassen, kleding en de modevakscholen.
Voor liefhebbers van ambachtelijk gemaakte mode en accessoires.

  

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

Interview met een ECHTE ZZP'ER

echtzzp-200.jpg Nelleke Rimmelzwaan heeft een bedrijf waar zij Avond- en Bruidscouture maakt, daarnaast maakt zij ook couturekleding voor zakelijk of dagelijks gebruik. Naast haar drukke atelier is zij ook, sinds september 2008, voorzitter van de BvK, het huidige BMA.

Nelleke-specialHoe ben je ondernemer geworden?

Mijn loopbaan begon in de verpleging. Totdat ik in 1987 werd gezegend met een eeneiige tweeling. Het moederschap was voor mij namelijk makkelijker te combineren met een baan dat ik thuis kon uitoefenen, dus ben ik voor mezelf gestart als pedicure. Doordat mijn dochters zo erg op elkaar leken maakte mijn buurvrouw speciaal jurkjes met hun naam er op, etc. Dat vond ik zelf zo leuk, dat ik het ook graag wilde leren. Van haar heb ik toen de basistechnieken geleerd en dat kreeg ik aardig onder de knie.

Op een gegeven moment wilde ik meer weten over het vak en zijn we samen een avondopleiding gaan volgen bij een particuliere modevakschool. Dat liep zo gesmeerd dat ik in 1995 mijn eigen modevakschool aan huis ben begonnen. Mijn pedicurepraktijk heb ik toen vaarwel gezegd om mezelf volledig toe te leggen op lesgeven. Je bent nooit uitgeleerd, dus daarom sloot ik mij ook aan bij de Branchevereniging van Kleermakers en Modevakscholen (hierna: BvK), om nog meer kennis over het vak op te doen. Bij deelname aan de modeshows kon je toen een vak-erkenning halen en dat leek me een mooie kans om er achter te komen wat mijn niveau was. De eerste keer dat ik mee deed won ik een tweede prijs en het jaar daarop won ik 3x een tweede prijs.

Hier werd ik nog ambitieuzer van omdat ik natuurlijk ook die eerste prijs wilde winnen. De jury gaf mij als advies mee dat ik me meer moest gaan verdiepen op modevormgeving en styling. Zo gezegd, zo gedaan en ging ik weer de schoolbanken in bij Artemis. Het gaat niet alleen om het perfecte maatwerk van de kleding maar ook om het totaalplaatje. Voor mijn gevoel was ik nu veel breder ontwikkeld en dat werd ook beloond doordat ik bij de eerstvolgende modeshow alle prijzen won die er te winnen waren. Ook bij Artemis waren ze enthousiast over mijn werk en vroegen ze mij naderhand zelfs om vakdocente te worden. Dit heb ik twee jaar gedaan.

Door alle ontwikkelingen en publiciteit omtrent de prijzen die ik won beleefde ik een ongelooflijke tijd die deuren voor mij opende. Zo werd ik gebeld door één van de meest toonaangevende ontwerpers uit Nederland met de vraag of ik voor hem wilde werken. Dit was een geweldige tijd en ook hier leerde ik gigantisch veel. Zeven jaar lang heb ik voor hen gewerkt totdat mijn ouders ziek werden. Toen ben ik gestopt met werken om de zorg van mijn ouders volledig op me te kunnen nemen. In 2010 stond ik voor de keuze ga ik terug naar de hectische en bekende wereld of ga ik iets anders doen. Op dit moment besloot ik om voor mezelf te beginnen en zo werd Nelleke's Couture een feit.

Hoe kom je aan je klanten?

Door mee te doen aan vakwedstrijden, toon je het publiek wie je bent en wat je maakt. Zo bouw je geleidelijk een naam op en komen er vanzelf mensen die een beroep op je doen. Dat heeft zeker geholpen voor mijn naamsbekendheid. Bovendien gaf me dat ook vertrouwen en zekerheid. Klantwerk krijg je vooral via mond tot mond reclame. Als ik stukken maak voor internationale shows, dan stuur ik een berichtje naar de krant. Verder leg ik overal mijn visitekaartje neer. Netwerken is niet mijn favoriete bezigheid, maar het is wel belangrijk om de naam van je bedrijf te promoten.

Voor mijn modevakschool heb ik toentertijd een advertentie in de krant gezet. Dat werkte heel goed, want mijn klassen zaten altijd vol. Maar om je vak te promoten moet je ook wel eens wat weggeven. Zo heb ik bijvoorbeeld voor een theaterproductie van de gemeente Alphen aan den Rijn alle kostuums op vrijwillige basis gemaakt.

Natuurlijk moet je ook mee met de tijd en daarom heb ik ook mijn eigen website. Deze is actueel en ik zorg er voor dat ik online goed te vinden ben. Daarnaast upload ik regelmatig nieuwe foto's zodat geïnteresseerden een goede indruk van mijn werk krijgen.

Wat doe je als je te weinig klanten hebt?

Vorig jaar had ik het heel druk, dit jaar is het rustiger. Eigenlijk komt dat prima uit, want momenteel zitten we met de fusie tussen de BvK en FeetBag. Dat het nu wat rustiger is vind ik niet heel gek omdat couture wel een ander prijskaartje heeft dan de kleding die in de winkel hangt. Couture is nou eenmaal gepersonaliseerd. Zo komt een klant eerst langs waarbij het ontwerp wordt besproken en geschetst. Dan wordt er een toille gemaakt en wordt met iedere passessie het kledingstuk verfijnt.

Afhankelijk van de creatie zijn er ongeveer twee tot vier passessies nodig. Je begrijpt, dat kost nou eenmaal meer tijd dan even snel iets in de winkel kopen. Maar ik pleit er wel voor dat niks kan tippen aan haute couture. Zo blijven er altijd die speciale gelegenheden maar ook dames die bewust kiezen voor vakmanschap.

Wat ik zelf ga doen om komend jaar meer klanten te werven is Nelleke's Couture meer te profileren op internet. Buiten mijn eigen website om ben ik van mening dat ik op internet nog veel actiever kan zijn dus hier valt nog winst te behalen.

Wat doe je als je teveel klanten hebt?

In het verleden heb ik vaak nachten moeten doorwerken om stukken af te krijgen. Al die hectiek hoeft van mij niet meer. Met Nelleke's Couture kan ik mijn tijd een stuk flexibeler indelen. Je maakt immers zelf de afspraken met klanten.

Waar zitten jouw klanten?

Mijn particuliere klanten komen voornamelijk uit Alphen aan den Rijn en omstreken, waaronder Voorschoten, Leiden en Voorburg. Daarnaast maak ik producties voor internationale shows en voor landelijke gelegenheden, zoals Prinsjesdag. Het is geweldig om je eigen creatie terug te zien in bladen of op televisie. Maar natuurlijk ook tevreden reacties van klanten zelf. Het is toch bijzonder om iets te dragen wat speciaal voor jou gemaakt is, perfect passend en uniek. Tevreden klanten worden vaak vaste klanten.

Wat is je beste investering?

Zonder machines, geen kleding. Prijzig is zo'n investering wel, want ik moet heel wat jaartjes werken om het er uit te halen maar het is het zeker waard. Goed materiaal is immers al het halve werk. Daarnaast is het ook erg belangrijk om kwalitatief goede stoffen in huis te hebben. Het gaat niet alleen om de stoffen maar ook om ritsen, knopen, naald en draad, etc. Het is belangrijk dat je goede kwaliteit in huis hebt en daarom is het altijd goed om op zoek te gaan naar adresjes en hier in te investeren. Hierbij doe je ook gelijk weer inspiratie op.

Wat is je slechtste investering?

Als ik op een beurs of markt loop, schieten er allerlei ideeën in mijn hoofd en kom ik thuis met stoffen waarvan ik later denk, wat kan ik hier eigenlijk mee. Materialen koop ik vaak op inspiratie en dan zie ik het ontwerp helemaal voor me. Soms raak je die inspiratie kwijt en blijven stoffen op de plank liggen. Bovendien heb je in het vak ook te maken met trends en zullen sommige stoffen niet in de smaak vallen.

Hoe bepaal jij je prijs?

Ik hanteer een stuksprijs die ik vooraf bereken. Ieder product heeft een basisprijs. Hoe ingewikkelder het ontwerp en de kwaliteit van de stof, hoe duurder het wordt. Mijn arbeidsuren reken ik daarin mee. Als het een uurtje langer duurt dan berekent, dan is dat mijn risico. Ik doe niet aan uurtje factuurtje. Bovendien betaald de klant in fases. Zodra ik de stof heb gekocht, wordt dat eerst betaald door de klant voordat ik verder ga. Deze methode werkt voor mij het beste en mijn klant weet dan ook waar hij aan toe is. De klanten kunnen ook rekenen op een goede service. Ik geef een garantie van een jaar en vaste klanten krijgen van mij ook kledingadvies.

Hoe blijf je op de hoogte van je vakgebied?

Om het vak te leren, heb ik allereerst veel opleidingen gevolgd. Daarna is het een kwestie van bijblijven en je verder ontwikkelen middels cursussen, workshops en evenementen. Via de BvK organiseren we o.a. landelijke lezingen waar de laatste ontwikkelingen en technieken worden besproken. Daarnaast doe ik mee aan vakwedstrijden en voorselecties voor internationale shows. Dit heb ik nodig om scherp te blijven. Ik probeer altijd mijn grenzen te verleggen, door het toepassen van nieuwe technieken, modellen en materialen. Als je die uitdaging niet meer aanpakt, dan verslof je en dat betekent achteruitgang. Verder geef ik zelf ook workshops aan modevakschoolhouders, zodat ik mijn opgedane kennis ook kan doorgeven aan anderen.

Buiten het vakgebied om besef ik me dat ik te maken heb met verschillende klanten. Daarom heb ik ook een cursus kleurgebruik en kledingstyling gevolgd om voor iedere klant het beste er uit te halen. Iedereen is nu eenmaal anders dus is het ook belangrijk om te weten waarom je iets adviseert. De diversiteit van zowel de klanten als mede hun wensen geven dit vak een constante drive om mezelf te blijven ontwikkelen voor een fantastisch eindresultaat.

Wat doe je over 5 jaar?

Ik verwacht dat ik dan nog in het modevak zit, maar of dat zo is zal moeten uitwijzen. Inmiddels heb ik drie verschillende banen gehad, dus het kan best zijn dat er iets anders op mijn pad komt. Ik ben geen type dat stil zit en ik ga graag uitdagingen aan. De komende jaren ga ik in ieder geval mijn label breder in de markt zetten en me meer toeleggen op één item. Het idee dat ik heb is om een collectie te maken van bijvoorbeeld rokjes of tailleurtjes.

Wanneer stop je met werken?

Het is een uit de hand gelopen hobby waar ik veel plezier aan beleef. Ik heb een eigen label en mijn eigen handschrift ontwikkelt, daar ben ik heel trots op. Ik zal het vak niet gauw zat worden. Dat geldt ook voor mijn werk bij de BvK. Als ik op een gegeven moment oma wordt, dan kom je in een andere levensfase terecht en veranderen misschien je werkzaamheden. Tot die tijd blijf ik lekker doen waar mijn passie ligt.

Wat heb je geregeld aan pensioen?

Van huis uit heb ik meegekregen dat je er altijd voor moet zorgen dat je jezelf kan bedruipen. In de tijd dat ik voor mezelf begon, bestond er nog niks. In de tussentijd heb ik goed gespaard, zodat ik een reserve heb als ik ouder word. Het is zeker belangrijk dat je jezelf goed laat adviseren als zzp'er dus bezuinig hier niet op.

Wat als je langdurig ziek wordt?

Mijn man werkt ook, dus die mazzel heb ik. Ik ken genoeg collega's die alleen zijn, dan moet je echt heel goed nadenken hoe het zit met je oude dag en arbeidsongeschiktheid.

Waar woon je?

In 1999 zijn we verhuisd naar Alphen aan den Rijn. De vorige bewoner had het plan om van de toenmalige boerderij een woonhuis te maken. De renovatie was nog niet gerealiseerd en er waren weinig gegadigden om het huis te kopen. Mijn man en ik kwamen beiden van een boerderij en ons oog was op dit huis gevallen. We hebben veel moeten investeren om het huis af te maken, daar hebben we gelukkig ook hulp bij gehad. De ligging van ons huis is ideaal. Rustig gelegen aan de rand van Alphen, maar toch vlakbij het centrum.

Hoe ziet jouw kantoor eruit?

Ik heb mijn eigen atelier aan huis. Het is prettig dat het woon- en werkgedeelte gescheiden zijn van elkaar. Iedereen gaat door één voordeur, maar ik hoef mijn klanten niet door mijn woonruimte te leiden. Als ik klanten ontvang zorg ik dat het netjes opgeruimd is en er een mooie creatie op mijn pop hangt. Ook liggen er fotoalbums, stoffen en schetsen klaar zodat klanten zien wat mijn signatuur is.

Hierbij is het erg belangrijk dat nieuwe klanten zich op hun gemak voelen. Mijn uitgangspunt is om de sterke punten van het lichaam te accentueren en ook de wens van de klant in ogenschouw te houden.

Hoe ben je bereikbaar?

Op mijn website Nelleke's Couture staat mijn contactinformatie. Iedereen kan mij altijd bellen of e-mailen. Ik heb jarenlang een advertentie in de telefoongids gehad, maar daar kwam niks uit. Ik denk dat social media tegenwoordig een beter systeem is. Zelf doe ik daar nog niks mee, het hield me altijd tegen. Nu ik zie hoe mijn collega's daar mee omgaan en foto's van hun creaties posten, vind ik dat hartstikke leuk en wil ik me daar ook op gaan richten.

Hoe ziet jouw werk-privé balans eruit?

Afhankelijk van het aantal klanten ben ik ongeveer drie dagen in de week in mijn atelier aan het werk. Daarnaast heb ik ook voor de BvK werkzaamheden voor twee à drie dagen in de week. Bij evenementen of een deadline voor klanten offer ik mijn avonden en weekenden ook op. Om goed te kunnen functioneren heb je een stabiele omgeving nodig. Belangrijk is dat je thuisbasis goed is en je partner achter je staat. Verder bouw ik aan mijn eigen label en dat bevalt mij prima. Maar ook de werkzaamheden voor de BvK zijn erg uitdagend. Ondanks dat het op vrijwillige basis is, is het erg bevredigend. Je ontmoet veel mensen uit het vak, deelt kennis en dit wordt mede door de fusie alleen maar meer.

Werk je samen of alleen?

In beginsel werk ik alleen. Dat vind ik helemaal niet vervelend, gewoon je eigen tempo en je eigen ding doen. Regelmatig kom ik in contact met collega's, bijvoorbeeld tijdens studieavonden en landelijke evenementen van de BvK. In die zin, ben je dus nooit helemaal alleen.

Of ik ooit gezamenlijk aan een collectie ga werken, hangt af van de win-win situatie. Ik heb mijn eigen stijl, mijn manier van werken. Zolang er een goede balans is, zijn er mogelijkheden tot samenwerking.

Ik zit bij de BvK, omdat ik merk dat je collectief meer kan realiseren, je sneller gehoord wordt en een groter publiek kunt bereiken. Als vereniging moeten we onze blik verruimen en gericht zijn op de toekomst. Daarom zijn we ook overgegaan tot de fusie met FeetBag. Het is zonde als een ambacht of kennis verloren gaat.

Ervaar jij concurrentie in jouw vak?

Ik heb mijn eigen signatuur, dus nee ik ervaar geen concurrentie. Mocht het er wel zijn, dan is dat alleen maar goed. Binnen de BvK werk ik met leuke collega's. Zo heeft zich weleens een situatie voorgedaan dat mijn collega het zo druk had, dat ik haar geholpen heb. Voor mij had ze hetzelfde gedaan en op die manier moet je ook met elkaar omgaan.

Daarnaast bepalen de klanten zelf voor wie ze kiezen. Dit baseren zij op zoveel verschillende facetten dat het bijna onmogelijk is om een collega voor te zijn. Ik streef er in ieder geval naar om een unieke en bijzondere creatie te creëren waarin de mooiste en meest vrouwelijke kant van de klant benadrukt wordt.

Nelleke Rimmelzwaan
Nelleke's Couture, Avond- en Bruidscouture & Haute Couture specialiste
Voorzitter BvK
Zzp'er sinds 1987

Bron: Echte ZZP'er een interview met Nelleke Rimmelzwaan op de website ECHTZZP van 17 december 2013.

Gerelateerde artikelen

  

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.