logo-BMA

Ontwerpers en makers van schoenen, tassen, kleding en de modevakscholen.
Voor liefhebbers van ambachtelijk gemaakte mode en accessoires.

  

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

Oh, Chanel!

Verslag Studieavond Regio Midden 2-10-2015

OH, CHANEL!

Er kwam een alarmerend mailtje van de secretaris: weinig aanmeldingen voor de lezing van onze regio-voorzitter Gerda Visscher  en dat terwijl  het onderwerp wel elke dameskleermaker  moet aanspreken: ‘Het Chaneljasje’.
Van één iemand wist ik dat ze hoopte dat de datum zou worden verzet, zodat zij alsnog de kans kreeg de presentatie bij te wonen. Een presentatie, ja, want het was veel meer dan een lezing alleen, zoals de toch nog 14 aanwezigen hebben gemerkt.

Gerda die als jonge coupeuse veel Chaneljasjes van de prêt-à-porter collectie onder handen heeft gehad had uit puur enthousiasme zich niet beperkt tot een prachtig zwart pak dat naast haar op de pop stond. Ze had tablets meegenomen –hopelijk heeft haar eega zich vrijdagavond toch weten te vermaken- om stukjes te laten zien van YouTube-filmpjes. Dames, u kunt het zo gek niet bedenken, wat u ook wilt leren, zien, horen, u kunt het vinden op YouTube! Persoonlijk maak ik er veel te weinig gebruik van maar ik heb desondanks het nodige voorbij zien komen.

Doordat Jolet Uilenberg haar ervaringen op het gebied van de speciale Chanel-technieken waarin zij In de VS les heeft gehad van een autoriteit op dat gebied, Claire B. Shaeffer, ook met ons deelde  en zij in enthousiasme voor Gerda niet onderdeed, weet ik niet meer zo goed wie wat heeft meegenomen van alles wat deze avond circuleerde:  Gerda een (bijna leeg) flesje heuse parfum  Coco Chanel, waar we aan mochten ruiken;  de eau de toilette van het beroemde  Chanel  No5  waarvan we zelfs wat mochten opspuiten en ook nog een elixer dat zijn geur behoudt op warme dagen.  Maar er waren ook prachtige boeken,  naaiproefjes om te zien hoe het  in elkaar steekt, kenmerkende knopen en niet alleen de C’s, nepjuwelen zoals een camelia die Coco zo graag gebruikte en  van Jolet  nog een ‘Threads’ uit 2005 die zeer gewild is en daardoor nergens  meer verkrijgbaar.

GABRIËLLE CHANEL.

Gabriëlle Chanel, Coco zoals haar bijnaam luidt waarmee ze beroemd is geworden was een onecht kind. In die tijd was je dan bij geboorte verzekerd van minimaal een moeilijke jeugd. Die kreeg ze dan ook.  Ze werd een paar maal verliefd maar bracht het niet verder dan maîtresse: haar afkomst stond een huwelijk in de weg met iemand ‘van stand’ en dat wàs haar grote liefde.  Ze is nooit getrouwd .
Eenmaal op eigen benen begon ze samen met een nicht een hoedenwinkel. Haar creaties waren dermate bijzonder  in hun eenvoud, dat er niet alleen geen waardering voor was, maar dat men er ook  geringschattend  over sprak: ze zou geen smaak hebben. Tot een theaterberoemdheid haar ontwerpen ontdekte en ging dragen.
Vanaf dat moment  kwam ze als ontwerper in een stroomversnelling. In 1910 startte ze de hoedenzaak, in ’27 bezat ze vijf panden in diezelfde modestraat Rue de Cambon.
Inmiddels had ze naam en faam verworven door haar voor die tijd onconventionele kleding. Waar nog elke zichzelf respecterende vrouw een corset droeg, propageerde Coco  vrijheid voor haar seksegenoten en dat werd niet op prijs gesteld, zeker niet in de upper class. Maar er zijn altijd vooruitstrevende mensen geweest die lak hadden aan de heersende gewoonten en zij voelden zich bevrijd in de nieuwmodische ‘garçonne-stijl’.  Tot in onze tijd een begrip is ‘la petite robe noire’ of ‘the L(ittle) B(lack) D(ress)’. Het eenvoudige zwarte jurkje.  Ook een noviteit van mademoiselle Chanel. 

Opnieuw Coco.

Na WO II maakte Chanel een herstart. Er was vraag naar haar mode en ze wilde het  nog eens  proberen, inmiddels 70 jaar oud. Ze lanceerde  het  ‘deux pièces’  in stoffen die ze ontdekte en die later speciaal voor haar werden geweven bij  Linton Tweeds  *) uit Carlisles, Engeland, vlakbij de grens met Schotland.  En daarmee komen we dan eindelijk bij het beroemde jasje.  En bij de technieken  om dat te maken. Het heeft namelijk wel een ontwikkeling doorgemaakt en daardoor is het niet een eenduidig verhaal.  Ook Lagerfeld die nog regelmatig  in zijn ontwerpen aan haar visie refereert,  heeft toch wel wat veranderd door de jaren heen. Maar het voert te ver om dat allemaal uit te leggen. Bovendien moet u het echt zien en voelen. Voor degenen die deze avond niet hebben kunnen bijwonen hoop ik dat Gerda te verleiden is deze avond ook  in andere regio’s te houden.

Wij hadden deze avond al gasten uit West aan tafel, wat we zeer op prijs hebben gesteld.
Als Regio Midden mochten we bovendien een nieuw lid verwelkomen, Natasja Henke, die al een poos werkzaam is in ons uitdagende vak en een eigen kledinglijn heeft.
Ik hoop dat Gerda (samen met  Jolet ) haar met  deze interessante avond  zo heeft weten te boeien dat ze op 13 november weer aanschuift met een groot aantal  collega’s  voor een avond met een totaal ander onderwerp: de fascinator, door modiste Marcella de Bruijne  van de Nederlandse Hoedenvereniging.

Petra Breshamer-Wever.

*) Jolet  Uilenberg heeft ons bij een eerdere gelegenheid attent gemaakt op de website van Linton Tweeds, waar ook een jas van haar hand was te zien. Ik kon hem nu niet meer vinden, maar da tkan aan mij liggen:  http://www.lintondirect.co.uk 
Gerda stuurde ook nog een interessante website voor ons:  http://www.desrues-paris.com/en/buttons.html

 

Gerelateerde artikelen

  

word lid de Branchevereniging Mode Ambachten

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze diensten geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.